Doorgaan naar hoofdcontent

Paspoortfrustratie: Nederlanders wereldwijd delen hun ervaringen

Nederlanders over de hele wereld delen volop hun ervaringen over het vernieuwen van het Nederlands paspoort in het buitenland. Een paar honderd reacties zijn al via diverse kanalen bij ons binnengekomen. Dat zijn zowel positieve als negatieve ervaringen gelukkig. Echter, vooralsnog overheerst de paspoortfrustratie.

Eén reactie die er momenteel uitspringt is het verhaal van Paul Prinsen. Hij woont al sinds de jaren zestig in het buitenland, als kind in Thailand en later verhuisde hij voor zijn studie naar de Verenigde Staten waar hij is blijven wonen. Hij beschrijft heel mooi hoe de relatie met de ambassadeur, de consul en de medewerkers vroeger was. Ook vertelt hij hoe dit in de afgelopen vijftig jaar is veranderd en wat dit betekende voor het vernieuwen van zijn Nederlands paspoort in de jaren tachtig, de jaren negentig, en de eerste jaren van deze eeuw. Het is echt een reactie die de moeite waard is om te lezen, vinden wij. Dankjewel voor het delen Paul.

Opvallend zijn ook de reacties over VSF Global, de commerciële dienstverlener aan wie het Ministerie van Buitenlandse Zaken het vernieuwen van paspoorten en identiteitskaarten heeft uitbesteed. Wat verder in het oog springt zijn de reacties over de loketmedewerkers op de ambassades en consulaten.

Wil je ook jouw ervaring delen?

Volgende week

We lezen alle reacties en brengen alle knelpunten en kansen voor verbetering in kaart. Volgende week publiceren we hierover een verhaal in de nieuwsbrief.

En daarom... maken we tevens een speciale nieuwsbrief over het paspoort en de Nederlandse Nationaliteit met de laatste ontwikkelingen over de volgende onderwerpen: het Nederlandse paspoort en de identiteitskaart, DigiD, het BurgerServicenummer (bsn) en de pop-up consulaten.

Wil je deze speciale paspoortnieuwsbrief en andere nieuwsbrieven voor Nederlanders in het buitenland ontvangen? Meld je aan voor de nieuwsbrief.